Historia

Real Madrid Club de Fútbol Real Madrid Club de fútbol grundades den sjätte Mars 1902 i Madrid, Spanien. Det var några fotbollsfantaster som bildade klubben, då hade de ingen aning om att deras klubb skulle bli den största i världen. Klubbens första styrelse var tilika spelare

Vita shorts och tröjor med blåa strumpor och såklart det klassiska lila band som utgjorde klubbmärket. Dressen har ändrats sedan dess till helvitt därav klubben kallas för ”Los Blancos” (De vita) och Los Merengues (Marängerna).

Klubben har alltid haft framgång men under 1950-talet hade de sin mest framgångsrika period i klubbens historia då de vann mästarcupen för klubblag hela fem gånger i rad, 1956-1960. Två av dåtidens absolut stora stjärnor spelade i klubben, Alfrede Di Stéfano och Frenc Puskas. I laget spelade då även den svenska landslagsspelaren Agne Simonsson. Agne Simonsson är hittills den ände svensk som har spelat i Real Madrid.

Real Madrid är världens största och mäktigaste klubb. Det är även den med framgångsrikaste klubben i världen i både sportslig och ekonomisk sikt. Real Madrid är en medlemsägd klubb, det innebär att ingen kan köpa eller ändra om i klubben hur de själva vill. En president väljs ut vart fjärde år under ett presidentval, som under fyra år har högsta ordet i klubben.

Rivalitet med FC Barcelona

Matcherna som spelas mellan de båda lagen varje år kallas El Clásico och väcker stora känslor både på och utanför fotbollsplanen. Real Madrid anses vara landets lag då General Franco som tidigare styrde Spanien hade klubben som favorit lag. Real Madrid har anklagats för att ha det spanska fotbollsförbundet på sin egen sida. Men på senare år är det mer Barcelona än Real som har fått stora fördelar av förbundet. Båda klubbarna avvisar givetvis detta och kanske stämmer det inte alls. Men eftersom det har kommit många tveksamma beslut kan man inte ro för att tänka ifall det verkligen stämmer.

Matcherna är inte bara en match om fotboll, det handlar även mycket om politik. Huvudstadslaget Real Madrid mot katalanernas stolthet Barcelona. Spännigar mellan kastilianer och katalonier gör detta till ett riktigt hatmöte.

Men på senare år har stämningen mellan spelarna lugnat ner sig en aning. Dock är det fortfarande ett oerhört tryck mellan fansen och en förlust släpps inte i första taget. Bland fansen är det förräderi att gå över till ärkerivalen. Den tidigare storspelaren Luis Figo har fått uppleva hatat. Han gick från Barcelona till Real Madrid för dryga 500 miljoner kronor år 2000. Inkastade föremål, burop och hatramsor fick han motstå under alla möten han sedan spela mot Barcelona. Men i November 2002 utsattes han för det mest absurta som kanske hänt på en fotbollsplan. Ett grishuvud kastades in av Barcelona supportrarna.

RealMadridprojekt realmadridprojekt@hotmail.com